در گذشته آنچه لازم بود به تصویر کشیده شود، توسط دست نقاشی و دوباره تکرار می‌شد. این اولین روش برای تکرار نقوش بود. بعدها و قبل از انتشار کتاب، انسان به این واقعیت پی برده بود که برای ثبت تصاویر و تکرار آن روش ساده‌تری پیدا کند. او با جستجو در شیوه‌های مختلف برای بیان احساسات و ذهنیت خود به مواد و ابزاری دست یافت که برای تکرار و تکثیر تصاویر و ثبت آن روش سریع و دقیق‌تری بود. او از یک مهر ساده‌ی مرکب خورده و فشردن آن با دست بر روی یک سطح توانست یک اثر چاپی ساده به وجود بیاورد و این نقطه شروع بود؛ یعنی همان ابداع «چاپ دستی».

چاپ با چوب-اثرهوکوسائی،موج بزرگ کاناگاوا
چاپ با چوب-اثرهوکوسائی،موج بزرگ کاناگاوا

 

به‌طورکلی تمام مواد از یک اثر انگشت گرفته تا یک تکه اسفنج، تکه‌ای نخ و … اگر به مرکب چاپ آغشته شوند و روی یک سطح جذب‌کننده مانند کاغذ فشار داده شوند از خود اثری به‌جا می‌گذارند که آن اثر «چاپ» نام دارد. همان انتظاری را که از یک اثر هنری با مواد و ابزاری متفاوت مانند رنگ روغن و آبرنگ یا آکریلیک … داریم، می‌توانیم از روش‌های چاپ دستی نیز داشته باشیم.
چاپ دستی در نقاط مختلف دنیا مورد توجه هنرمندان قرار گرفته و اصول آن در همه‌جا یکسان است ولی مواد و ابزار مورداستفاده متفاوت است. استفاده از خواص و ماهیت مواد راهی برای جستجو در شیوه‌های متفاوت و امکانات بیانی جدید برای نمایش ذهنیت هنرمند است. چاپ دستی پتانسیل‌های زیادی برای ایجاد خلاقیت دارد، ترکیبی از چند تکنیک چاپ دستی، جستجو و کنجکاوی در بیان متفاوت ایده‌ها، مخاطب را جذب خواهد کرد.

 

چاپ با چوب -اثر آلبرشت دورر(Albrecht Durer)
چاپ با چوب -اثر آلبرشت دورر(Albrecht Durer)

 

در تدوین مطلب فوق از منبع ذیل استفاده شده است.

مقاله تجربه و خلاقیت در چاپ دستی، اثر پروین هانی­‌طبایی

چاپ دستی

شناسه مقاله:18232


Post navigation


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *