جشن سپندارمذگان، جشن اسپندگان

جشن سپندارمذگان یا جشن اسپندگان یادمانی بسیار کهن از اسطوره‌های زایش و باروری است. اسپندگان در ایران باستان نه روز زن به مفهوم مطلق و امروزی آن، بلکه روز گرامیداشت زمین بارور و همتای انسانی آن یعنی بانوان بوده است. این جشن ریشه در امپراطوری هخامنشیان دارد. در اساطیر ایران باستان اهورامزدا شش تن از ایزدان نامیرای خود را که امشاسپندان نامیده می‌شوند می‌آفریند که به عنوان هفت وجود یا جلوه خدا سخن می‌گوید. بهمن، اردیبهشت، شهریور، اسفند، خرداد و مرداد اینان با هم شش امشاسپند نامیده می‌شوند. در گاه شمارهای ایرانی علاوه بر اینکه ماه‌ها نام داشتند هر یک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. سپندارمذگان چهارمین امشاسپند و ایزدبانوی زمین است. در اساطیر ایران باستان سپندارمذ به معنای فروتن، خلوص، پاکی، درست اندیشی و کمال‌اندیشی آمده است که نمایش‌گر زیباترین و برجسته‌ترین تجلیات زنانگی مانند بارداری، فروتنی، تحمل، شکیبایی، باروری هستند.

هدیه جشن سپندارمذگان، جشن اسپندگان
هدیه جشن سپندارمذگان، جشن اسپندگان

سپندارمذگان را مادر زمین می‌دانند و از مهمترین کارهای سپندارمذ در اساطیر باستانی ایرانی نگهداری و پاسداری از زمین است. روز پنجم اسفند (اسپندگان) در ایران باستان روز زن بوده است. در این ماه است که زمین از خواب زمستانی بیدار می‌شود، برمی‌خیزد وآماده بارگیری می‌شود. زمین چونان زن با زایندگی و تولید هستی و طبیعت را دوباره سبز می‌کند و جان می‌دهد. این روز در ایران روز عشق است و یکی از جشن‌های مقدس ایران باستان است. در این روز جشنی با مناسک به خصوصی برگذار می‌شده است. در این روز مردان برای زنان هدیه می‌خریدند و از آنان قدردانی می‌کردند. در سال‌های اخیر مردم ایران به پیروی و برای زنده نگه‌داشتن سنت اجدادشان این روز را به‌عنوان روز عشق ایرانی گرامی می‌دارند و برای یکدیگر به رسم عشق و یادبود هدیه‌‌ای خریداری می‌کنند. چه زیباتر است که این هدیه از هنرهای سنتی ایرانی باشد که روحشان با اصل این جشن اصیل ایرانی عجین است. در این میان؛ انواع آثار ترمه، قلمکار، میناکاری، قلمزنی، شیشه‌گری، معرق و منبت‌کاری و چرم می‌توانند برای قدردانی از عزیزانتان انتخابی شایسته باشند.

در تدوین این مطلب از منبع ذیل استفاده شده است:
روز زن در ایران باستان نوشته ناهید توسلی

جشن سپندارمذگان یا جشن اسپندگان ( روز عشق ایرانی )

شناسه مقاله:19811


Post navigation


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *